055 30 07 99 info@osteopathiebijbabies.be Nederenamestraat 121 - 9700 Oudenaarde
Web Recreanten

Wat is het nut van postnatale kinesitherapie?

Je bent net bevallen en hebt het al druk genoeg, dus sla je al snel de postnatale kine over. Dat is ook wel ergens begrijpelijk; de eerste weken na de bevalling is dat echt het laatste waaraan een kersverse mama denkt. Toch heeft een goede postnatale revalidatie zijn nut, zo weet onze expert Caroline De Bleeckere.

Wat doet postnatale kine?

Bij de postnatale kine wordt de focus gelegd op het revalideren van zowel de buik- als bekkenbodemspieren. Tijdens de zwangerschap ondergaat het lichaam heel veel veranderingen, dus een goede revalidatie is zeker aan te raden.

Je kunt het vergelijken met een doos waarvan de buik- en rugspieren de zijwanden zijn en de bekkenbodemspieren de bodem. Als één kant zwak is, kan de doos in elkaar zakken, wat in dit geval tot rugklachten of op termijn tot verzakking of prolaps van de bekkenorganen kan leiden.

Veelvoorkomende kwaaltjes tijdens en na een zwangerschap
  1. Bij elke zwangerschap heb je een enorme rek op de buikspieren, en dan voornamelijk op de rechte buikspieren. Normaal zijn die met elkaar verbonden door een vlies, maar tijdens de zwangerschap worden ze van elkaar gescheiden en komen ze eerder aan de zijkant van de buik te liggen (gelukkig maar, want anders zouden ze onherstelbaar uitgetrokken worden).
  2. Door het toenemende gewicht van de buik loopt de mama ook met een meer uitgeholde rug, wat vaak tot lage rugpijn leidt door een verkramping van de spieren. Postnatale revalidatie helpt om zowel de uitgetrokken buikspieren als de verkorte rugspieren weer te trainen.
  3. Veel mama’s hebben naar het einde van hun zwangerschap minder controle over blaas- en bekkenbodemspieren. Na meerdere bevallingen kunnen die kwaaltjes sneller en heviger optreden. In dat geval is het zeker belangrijk om na de bevalling een goede postnatale revalidatie te volgen. In onze praktijk zie ik vaak vrouwen die nog jaren na hun bevalling bijvoorbeeld last hebben van stressincontinentie, maar ook dan is er aan de hand van oefeningen vaak nog iets aan te doen. Zoals bij alle spieren neemt de kracht af wanneer ze niet geoefend wordt. Daarom is regelmatige training heel belangrijk.
Tijdelijk urineverlies na bevalling

Wist je dat ongeveer 25 procent van de vrouwen na de bevalling tijdelijk last hebben van urineverlies? Een goede postnatale kine kan helpen om de bekkenbodemspieren opnieuw te leren aanspannen. 

Wat met: sport na de bevalling?

Dat hangt af van het verloop van de bevalling. Mama’s die een keizersnede kregen worden aangeraden ten vroegste 6 weken na de bevalling te starten met buikspieroefeningen. Bij een vaginale bevalling kun je in principe veel sneller starten. Sport waarbij er druk wordt uitgeoefend op de bekkenorganen, zoals lopen of springen, raad ik pas aan wanneer de bekkenbodemspieren zich voldoende hersteld hebben.