055 30 07 99 info@osteopathiebijbabies.be Nederenamestraat 121 - 9700 Oudenaarde

Eczema, huidirritatie

eczemaWat is eczema?

Eczema is een terugkerende, niet-infectueuze, inflammatoire huidaandoening die sommige mensen wel meerdere malen tijdens hun leven meemaken. Het zal dikwijls samengaan bij mensen met astma of hoge koorts. De huid wordt rood, droog, jeukend en schilferend, en in sommige erge gevallen gaat dit gepaard met met kortsen en zelfs bloedende toestanden. Soms kan de huid geïnfecteerd geraken. Deze uiting kan zonder schijnbare reden opkomen.

Eczema komt voor bij alle leeftijden maar vooral bij jonge kinderen (tussen 2 en 6 maand). en verdwijnt rond de leeftijd van 6 jaar. De meeste eczema-lijders vertonen reeds symptomen voor hun 12 maand en 90% heeft reeds eczema voor hun vijfde.  De meeste kinderen groeien er uit, maar sommigen kunnen als volwassene nog erg lijden onder dit probleem.

Wat zijn de symptomen van eczema?

1. matig tot erg jeukende huid
  2. weerkerende problemen als droog, rood, schilferen, kraken (bij kinderen dikwijls op ellebogen, aangezicht en knieën – bij volwassenen meer op de handen , nek, binnenkant ellebogen , kniekuilen)
  3. de huid “huilt” waterige vloeistof
  4. ruwe, “lederachtige” dikke huid
  5. letsels die geïnfecteerd kunnen raken door bacteriën of virussen

Wat veroorzaakt eczema?

Eczema wordt gelinkt aan de volgende interne en externe factoren:

interne factoren:

• het zit in de familie , ( Astma of hoge koorts) Als beide ouders het hebben, zullen 8 op de 10 kinderen het erven
  • bepaalde voedingsstoffen en alcohol (citrus, eieren, noten, vruchten, zeedieren, voedingsadditieven. kleur en smaakstoffen.
  • stress

externe factoren:

• Tabaksrook, chemicaliën, weercondities (vochtig, koud, vriezen, ..) en airconditioning
  • Allergieën – huisstof, mijt, gras, pollen, voedsel, dieren, kledij, shampoo, waspoeders.

Het is geen levensbedreigende ziekte maar het kan zeker uw levenskwaliteit bedreigen en dat van uw gezin. een nachtelijk krabbend kind is voor niemand leuk, niet voor het kind zelf en ook niet voor de slapeloze ouders.

Opflakkeringen kunnen leiden tot het afwezig zijn op school, werk of hobby’s,..

Wat kunnen wij als osteopaat er aan doen?

We zullen vooral de mogelijke oorzaak moeten opzoeken. Dit kan liggen aan uw darmstelsel, uw lever of uw algemeen afweersysteem. U moet begrijpen dat dit een zoektocht is die niet in één behandeling resultaat zal geven. Maar mits de juiste schakel gevonden te hebben kan u rekenen op spectaculaire en blijvende resultaten.