Eczema-lijders vertonen reeds symptomen voor hun 12 maand en 90% heeft reeds eczema voor hun vijfde levensjaar.  De meeste kinderen groeien er uit

De huid wordt rood, droog, jeukend en schilferend, en in sommige erge gevallen gaat dit gepaard met kortsen en zelfs bloedende toestanden.

Contacteer ons

Eczeem is een verzamelnaam voor een groot aantal verschillende huidaandoeningen die maar zeer ten dele wat met elkaar te maken hebben, en van vele vormen ervan is de oorzaak nog maar slecht bekend. De meeste, maar niet alle, eczemen jeuken, maar lang niet alle jeukende aandoeningen zijn eczeem. Andere veelvoorkomende symptomen zijn: roodheid, schilfering. Vaak ook bultjes, soms blaasjes. Juist het tegelijk voorkomen van meerdere symptomen past bij eczeem.

Eczema is een terugkerende, niet-infectueuze, inflammatoire huidaandoening die sommige mensen wel meerdere malen tijdens hun leven meemaken. Het zal dikwijls samengaan bij mensen met astma of hoge koorts. De huid wordt rood, droog, jeukend en schilferend, en in sommige erge gevallen gaat dit gepaard met met kortsen en zelfs bloedende toestanden. Soms kan de huid geïnfecteerd geraken. Deze uiting kan zonder schijnbare reden opkomen.

Eczema komt voor bij alle leeftijden maar vooral bij jonge kinderen (tussen 2 en 6 maand). en verdwijnt rond de leeftijd van 6 jaar. De meeste eczema-lijders vertonen reeds symptomen voor hun 12 maand en 90% heeft reeds eczema voor hun vijfde. De meeste kinderen groeien er uit, maar sommigen kunnen als volwassene nog erg lijden onder dit probleem.

Wat zijn de symptomen van eczeem

matig tot erg jeukende huid
weerkerende problemen als droog, rood, schilferen, kraken (bij kinderen dikwijls op ellebogen, aangezicht en knieën – bij volwassenen meer op de handen , nek, binnenkant ellebogen , kniekuilen)
de huid “huilt” waterige vloeistof
ruwe, “lederachtige” dikke huid
letsels die geïnfecteerd kunnen raken door bacteriën of virussen

Wat veroorzaakt eczema?

Eczema wordt gelinkt aan de volgende interne en externe factoren: interne factoren:

• het zit in de familie , ( Astma of hoge koorts) Als beide ouders het hebben, zullen 8 op de 10 kinderen het erven
  • bepaalde voedingsstoffen en alcohol (citrus, eieren, noten, vruchten, zeedieren, voedingsadditieven. kleur en smaakstoffen.
  • stress

externe factoren:

• Tabaksrook, chemicaliën, weercondities (vochtig, koud, vriezen, ..) en airconditioning
  • Allergieën – huisstof, mijt, gras, pollen, voedsel, dieren, kledij, shampoo, waspoeders.

Wat doen wij als osteopaat?

We zullen vooral de mogelijke oorzaak moeten opzoeken. Dit kan liggen aan uw darmstelsel, uw lever of uw algemeen afweersysteem.

U moet begrijpen dat dit een zoektocht is die niet in één behandeling resultaat zal geven. Maar mits de juiste schakel gevonden te hebben kan u rekenen op spectaculaire en blijvende resultaten.

Privacy Settings
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo