Ooronstekingen

Veel ziek zijn

Osteopathie helpt

IS UW KIND VAAK ZIEK OF HEEFT HET DE ENE NA DE ANDERE OORONTSTEKING, AARZEL NIET

Contacteer ons

Een oorontsteking bij kinderen is gewoonlijk een ontsteking van het middenoor, een ruimte gelegen achter het trommelvlies. Deze ruimte staat in verbinding met de keelholte via de buis van Eustachius. Als er in deze ruimte een ontsteking zit, dan doet dat pijn vanwege de zwelling (vochtproductie in het middenoor), terwijl het vocht niet (via de keelholte) afgevoerd kan worden. Gewoonlijk prikt de dokter het trommelvlies door en plaatst zo nodig buisjes, zodat het vocht in het middenoor via die weg afgevoerd kan worden. Bij een kinderschedel verloopt de buis van Eustachius met een ‘knik’ en ze loopt vrij horizontaal. Dit betekent dat er heel gemakkelijk een afsluiting van de buis van Eustachius is, zeker als de slijmvliezen die o.a. de binnenbekleding vormen, gezwollen zijn. Denk aan verkoudheid, allergie etc. Die afsluiting zorgt er dan voor dat het middenoor niet of onvoldoende gedraineerd wordt. Ontsteking is dan meestal het gevolg. Ook zuig- en slikproblemen kunnen aanleiding geven tot het ontstaan van middenoorproblemen.

De kinderen hebben veel pijn als ze gaan liggen, ervaren druk op de oren, horen slecht en bij de acute vorm gaat het gepaard met koorts en malaise gevoel. En voor ouders is dit een periode met slapeloze nachten.

Oorontstekingen hebben invloed op spraak en taalontwikkeling.

Veel kinderen hebben als ze 7 zijn een of meerdere keren een oorontsteking doorgemaakt. Na de leeftijd van 7 jaar is er een afname te zien. Het is vanaf deze leeftijd dat het verloop van de buis van Eustachius schuiner wordt, zodat er een betere drainage plaats vindt. De medische aanpak faalt gewoonlijk omdat alleen de ontsteking wordt bestreden: er wordt niets gedaan aan de oorzaak. De zuig- en slikproblemen, het immuunsysteem, problemen in het gebied rond het middenoor kunnen veroorzaakt zijn door problemen tijdens de zwangerschap, voor en na de geboorte. Deze liggen aan de basis van de oorontstekingen en kunnen dankzij osteopathie met succes worden behandeld.

Privacy Settings
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo