Één van de belangrijkste taken van ons zenuwstelsel is het filteren van informatie. Kinderen met gedragsproblemen hebben vaak moeite met het filteren van al deze informatie. Stel u eens voor dat u alle prikkels van het horen, voelen, ruiken, proeven en zien in de omgeving waarneemt!
Met en zelfs zonder ernstige problemen tijdens de bevalling ondergaan de schedelbeenderen toch grote drukken. Het is mogelijk dat tijdens de geboorte bewegingsverliezen binnen de schedel zijn opgetreden met invloed op de rijping en groei van het zenuwstelsel. Met osteopathische technieken wordt het kind geholpen om het zenuwstelsel meer te “tunen”. Vaak zitten ook emotionele problemen aan gedragsproblemen gekoppeld en bestaat de therapie uit verschillende facetten. Bijkomende ondersteuning voor darmflora, regulatie van de bloedsuikerspiegel, … is mogelijks ook nodig. Via osteopathie wordt het lichamelijke deel aangepakt, via andere therapieën kunnen andere oorzaken ook benaderd worden.
De meeste ouders zijn tijdens het opgroeien van hun kinderen wel eens bezorgd om hun gedrag. Voor sommige ouders lijkt het gedrag van hun kinderen wel oncontroleerbaar, onvoorspelbaar en bij tijden zelfs zeer moeilijk bij te sturen. Dit gedrag zal zelfs invloed hebben op schoolresultaten en in de sociale contacten met vriendjes.
De maatschappij is zich er nu van bewust dat die “stoute” kinderen nu gewoon lijden aan Attention Deficit Disorder (ADD) of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). ADD of ADHD is natuurlijk niet altijd de reden of de verklaring voor elk type van moeilijk gedrag bij kinderen. De juiste diagnosestelling is natuurlijk belangrijk om de juiste therapie in te zetten. Sommige tieners hebben hun gedrag inderdaad beter onder controle maar toch zijn ze niet altijd uit al die problemen van ADD of ADHD gegroeid; dikwijls blijven er concentratieproblemen bestaan.
Wat is ADD of ADHD?
ADD en ADHD is een groep gedragsproblemen waarbij kinderen meer moeilijkheden hebben om zich te concentreren op wat ze aan het doen zijn dan andere leeftijdsgenootjes. Sommigen zijn hierbij zelfs hyperactief (ADHD)
Deze problemen worden geweid aan de manier waarop hun brein werkt. Er is geen hersenschade maar specifieke scans en EEG’s kunnen een andere werking aantonen in bepaalde zones in vergelijking met kinderen zonder ADD of ADHD.
Signalen en symptomen
Uw schoolkind kan ADHD hebben als het moeilijkheden heeft op school en thuis én als het minstens zes symptomen vertoont uit een van de lijsten hieronder. Bij jongere kinderen is dit gedrag allemaal normaal. Kinderen die gestresst zijn of die leermoeilijkheden hebben, kunnen deze symptomen ook vertonen.
Aandachtsproblemen het kind zal dikwijls:
details missen of stomme fouten maken op school
zich moeilijk organiseren om dingen te doen
noodzakelijke dingen kwijtspelen,… speelgoed, schooltaken, pennen,
afgeleid zijn tijdens bepaalde taken en er dus van weglopen
de indruk geven niet te luisteren als je er tegen bezig bent
zal niet opletten bij instructies om iets te voltooien en zal de taak dus niet afwerken
zal er onder uit proberen te komen om moeilijke dingen te doen die veel nadenken en concentratie vragen
is vergeetachtig in de dagelijkse activiteiten.
Hyperactiviteit/ Impulsiviteit Het kind zal dikwijls:
“froemelen” en “wroetelen” met handen, vingers, voeten in de zetel
de stoel verlaten in de klas terwijl ze moeten blijven zitten
snel rondlopen en overal opklimmen( meer dan anderen)
moeilijk stil kunnen spelen
is continu bezig
de hele tijd vertellen of babbelen
antwoorden geven nog voor de vraag gesteld is
moeilijkheden hebben om zijn beurt af te wachten
spelletjes of gesprekken onderbreken
en
ander gedragspatroon dan leeftijdgenoten
deze gedragingen gebeuren op meer dan één plaats
voor meer dan 6 maand
vòòr de leeftijd van 7 jaar
het kind heeft geen gezondheidsproblemen, en
dit gedrag geeft het kind problemen op school, thuis, bij vriendjes
Punt zes is zeer belangrijk; het kind heeft hierdoor echt wel problemen om zijn leven op de juiste spoorweg te krijgen en om in de maatschappij te passen.
(from the ‘Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, DSM-IV’)
Wat veroorzaakt ADHD?
Hersenscans tonen kleine verschillen in de werking van kinderhersenen. Dit is de oorzaak van het feit dat die kinderhersenen op een andere manier gaan denken tijdens activiteiten, over hoe ze info verzamelen en zich anders gaan voelen dan andere kinderen. ADD heeft de neiging om in de familie te zitten. Het zou dus erfbaar zijn en andere familieleden zouden ook gedragsproblemen vertonen. Suiker, smaak en kleurstoffen zijn duidelijke triggers voor deze ADHD-stoornissen. Dit is natuurlijk niet bij alle kinderen zo. Op een feestje zijn er ook andere “triggers” die het “out of controle”-gedrag gaan beïnvloeden.
Slaapapneu (geblokkeerde ademhaling tijdens de slaap) is gerelateerd aan dit probleem. 30 % van de ADHD-ers zouden te kampen hebben met slaapapneu. Niet alle snurkende kinderen hebben slaapapneu maar als een adhd-kind snurkt zou dat wel eens een oorzaak kunnen zijn.
De juiste oorzaak is nog niet gevonden wat niet wil zeggen dat het probleem niet gekend is, we moeten alleen nog wachten op de juiste antwoorden.
Maak vandaag nog uw afspraak en we proberen jullie zo snel mogelijk te helpen